PURPOSE
BOOSTER

INSPIRATIE

Klimaat positieve burgers eten bij MAX

Als het om een gezonde leefstijl gaat en oog voor het klimaat loopt Zweden zeker voorop. Maar wist je dat zelfs de fast food ketens hier lekker op in spelen?

MAX werd in 1968 in Zweden opgericht. Het is de oudste hamburgerketen in Zweden en populairder dan Mc Donalds en Burger King. MAX onderscheid zich al vanaf 2008 door als eerste fast food keten zijn ecologische footprint onder de loop te nemen. Zij presenteerden toen ook hun eerste klimaat positieve hamburger. In Nederland kom je de MAX burgers nog niet tegen. Wel zijn er al 130 restaurants in Europa (Zweden, Noorwegen, Engeland, Denemarken en Polen).


Richard Bergfors, CEO van MAX Burgers heeft een duidelijke missie: “ Om het tweeledige klimaatdoel van het Verdrag van Parijs te halen moet de wereld harder werken aan het verminderen van emissies.”


Hoe realiseert MAX klimaat positieve hamburgers?

Zij doen dit door bomen te planten die meer koolstof uit de atmosfeer absorberen dan de totale uitstoot van hun producten. Hoe doen ze dit:

1. Ze meten al hun productemissies tussen het land van de landbouwer en de hand van de gast, inclusief reizen van gasten en werknemers naar hun restaurants.

2. Ze werken hard om uitstoot te verminderen.

3. Ze planten bomen in Afrika om zo ten minste 110% van de uitstoot te absorberen. Zij gaan hiermee verder dan de standard ISO 14021 voor koolstofneutraliteit. 

Bekijk hier het rapport. 


MAX burgers menu

Op het menu staan maar liefst 7 hamburger menu’s zonder vlees, waarvan 5 vegan. Bij elke hamburger die je kiest kun je staat die ecologische voetafdruk van elke hamburger vermeld. Je kan dus niet enkel kiezen voor smaak of gezondheid, maar ook voor de burger met de minste uitstoot. Aan jou de keuze! De halloumiburger heeft een voetafdruk van 0,6 in vergelijk met de Cheese n’ Bacon Burger met een 3,1 voetafdruk is de keuze snel gemaakt!


Hamburgers gezond?

Kun je een heerlijke hamburger rijmen met gezondheid? Niet helemaal natuurlijk. Toch doet Max er alles aan om een gezonde levensstijl te promoten. Ze verlaagden de hoeveelheid vet, zout en suiker in hun producten en vermijden transvetten, antibiotica, groeihormonen en GMO’s (genetisch gemodificeerde organismen).