Retailland stapt over naar een duurzaam verdienmodel

Deze tijd vraagt om een positieve blik. Daarom belichten we mooie duurzame initiatieven in retailland. Het bewijs dat positieve impact start bij doen. Met een duwtje in de rug van consumenten en werknemers. Het mooie is dat deze positieve acties aanstekelijk werken, dus wie volgt?

Lidl bewijst dat duurzaamheid en lage prijzen hand in hand kunnen gaan.
Lidl was de eerste retailer die met alle winkels van het aardgas afging, ze hebben de meest milieu- en diervriendelijke eieren ter wereld in de schappen liggen van Kipster en ze zetten zich hard in voor de strijd tegen voedselverspilling. In Woerden hebben zij een jaar geleden de eerste energieneutrale supermarkt geopend.

“Wil je in de toekomst succesvol zijn, dan is een duurzaam beleid essentieel.”
Quirine de Weerd, hoofd corporate responsibility & relations

Coca-Cola stapt over naar 100% gerecycled plastic
Coca-Cola gaat voor alle verpakkingen overstappen op 100 procent gerecycled plastic. Doel is om in 2025 zover te zijn! Dat betekent 7 miljoen drankjes per dag van gerecycled plastic! En dat is een bewuste stap, ondanks de corona-crisis zet Coca-Cola door, ook al is gerecycled plastic met de huidige lage olieprijs zelfs duurder dan ‘nieuw’ plastic. Coca-Cola wil als marktleider het goede voorbeeld geven.

“Wij voelen ook de druk van consumenten en nieuw talent die duurzaamheid en plasticgebruik als belangrijke factor aankaarten.”
Jaap Wassink, vicepresident Coca-Cola European Partners Nederland

In 2030 zijn de Unilever was- en schoonmaakmiddelen fossielvrij
Unilever maakt een miljard euro vrij om voor 2030 al haar was- en schoonmaakmiddelen volledig vrij te maken van fossiele brandstoffen. Merken als Robijn, Omo, Cif en Sun zullen komend decennium een groene verandering ondergaan. Het schoonmaakmiddel Seventh Generation is al voor 95 procent gebaseerd op plantengrondstoffen.  Ook wordt er gewerkt aan navullingen voor schoonmaaksprays om zo minder plastic te gebruiken.

“Je kunt geen gezond bedrijf runnen op een zieke planet.”
Willem Brandt, vice president Home Care Europe

Bru en Spa serveren vanaf nu klimaatneutraal mineraalwater
Als eerste bedrijf in de Europese watersector zijn Spa en Bru zijn vanaf september CO2-neutraal gecertificeerd. Dit hebben zij gerealiseerd door bijvoorbeeld te investeren in zonnepanelen bij de bottelarijen, de export te minimaliseren en geen dranken meer aan te bieden in blik, tetrapak of niet-herbruikbaar glas.

Bron: Levensmiddelen Krant editie oktober 2020